استراتژی افزایش فروش در اینستاگرام:
به گفته کارشناسان ایران وب مطمئنم برایتان جالب است بدانید معنی کلمه استراتژی چیست. استراتژی از کلمه یونانی استراتگوس (Strategos) گرفته شده و به معنی فرماندهی لشکر است! یعنی شما برای پیروز شدن در یک رقابت باید استراتژی داشته باشید و لشکر خود را مدیریت کنید. در قدیم فرماندهان لشکر مانند جان اسنو یک تنه تمام سربازان را به صف میکردند تا در نبرد با دشمن پیروز شوند. اما تصور نکنید که الان دیگر از جنگ خبری نیست، جنگ امروز جنگ اینستاگرام است! بپاخیزید و نیروهای خود را به صف کنید. میخواهم به شما یاد بدهم چطور با تدوین یک استراتژی کوبنده برای اینستاگرام، رقبایتان را کیش و مات کنید!
فکر نکنم این مقاله را بخواهم!
قبل از خواندن این مقاله خوب فکر کنید. آیا کسب و کار شما B2C است و شما مستقیما با مصرف کننده در ارتباط هستید؟ شاید هم کسب و کار شما B2B است و با کسب و کارهای دیگر در ارتباطید. اصلا مشتریان شما در اینستاگرام حضور دارند؟ در یک کلام داشتن اینستاگرام به کسب و کار شما کمک میکند یا خیر؟
یک فروشنده لباسهای اسپرت اگر بازاریابی شبکههای اجتماعی را دست کم بگیرد و در اینستاگرام فعالیت نداشته نباشد، مطمئنا بخش بزرگی از بازار خود را از دست میدهد. اما شاید کسب درآمد از اینستاگرام برای یک واردکننده واشر و سرسیلندر ضرورتی نداشته باشد. اگر پرسونای مشتری خود را بشناسید، در 99% موارد، میتوانید از اینستاگرام به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. اینستاگرام میتواند برای شما فواید بسیاری داشته باشد؛
- اینستاگرام میتواند ویترین باشد. با اینستاگرام میتوانید محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید و کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشید.
- اینستاگرام میتواند کاتالوگ باشد. این شبکه اجتماعی میتواند مانند یک کاتالوگ نامحدود عمل کند. برای نشان دادن فعالیتهای خود، میتوانید آدرس صفحه اینستاگرامتان را به دیگران بدهید.
- اینستاگرام یک تلوزیون است. اینستاگرام مانند یک تلویزیون بزرگ است و صدای برند (Brand voice) شما را به گوش مخاطبانتان میرساند.
- اینستاگرام یک کانال است. این شبکه یک کانال بسیار بزرگ برای برقراری ارتباط با مخاطبان شماست. نظرات و پیشنهادات مخاطبانتان برای بازاریابی اینستاگرام، مانند یک سرمایۀ بزرگ است.
چرا باید برای اینستاگرام استراتژی بچینم؟
میخواهم همان مثال کلیشهای راه و نقشه و سفر را برایتان بگویم. زمانی که فکر سفر در سرتان میافتد، چه چیزهایی را در نظر میگیرید؟ همه چیز!
- کجا بروم؟
- با چه کسانی بروم؟
- چقدر هزینه کنم؟
- سفرم کاری است یا تفریحی؟
- و...
شما دارید برنامه میریزید که چطور امکانات و نیروهایتان را مدیریت کنید. استراتژی یعنی تصمیم بگیرید چطور سفر کنید، استراتژی پلی است میان رویا و واقعیت!
استراتژی اینستاگرام یعنی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیتها در اینستاگرام
بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز مانند یک سفر است. اگر تصمیم گرفتهاید با ماشین شخصی خود در اینستاگرام سفر کنید، پس حتما این مقاله را بخوانید چون مانند نقشه راه است. شما که نمیخواهید وسط یک جاده جنگلی به حصار بکوبید و بی.ام.دبلیو قرمز رنگتان اوراق شود. اگر هم حوصلۀ رانندگی ندارید و میخواهید در صندلی عقب از مناظر لذت ببرید، با ما تماس بگیرید. ما شما را به سفر میبریم! (ریموت ضبط هم تا آخر سفر دست خودتان است.)
حالا برای چیدن استراتژی اینستاگرام چکار کنم؟
اولین چیزی که برای چیدن استراتژی اینستاگرام نیاز دارید، یک مداد و یک دفترچه است. تجربه من که مدتهاست در ایران وب کار می کنم به عنوان یک متخصص شبکههای اجتماعی نشان میدهد که حرفها از یاد میروند و کاغذها هم گم میشوند. پس از همین حالا روند شکلگیری استراتژی اینستاگرامتان را از صفر تا صد در یک دفتر ثبت کنید. میتوانید آنها را به صورت فایل دیجیتال هم دربیاورید یا پرینت بگیرید. اما به هرحال موقع ایدهپردازی، هیچ چیز جای دفترچه را نمیگیرد. حالا با من همراه شوید تا 4 راز جادویی درباره استراتژی اینستاگرام را به شما بگویم.
.مخاطبت را از زیر سنگ هم که شده پیدا کن!
به نقل از موسسه ایران وب قبل از هر حرکتی، ابتدا مخاطب خود را بشناسید. اولین درس از آموزش درآمد از اینستاگرام این است که مشخص کنید که چه کسانی جامعه هدف شما هستند. توجه کنید که منظور من افزایش فالوور نیست. من درباره یک مرحله عقبتر با شما صحبت میکنم. جذب فالور یعنی اینکه مخاطب مرتبط را جذب کنید، اما شناخت مخاطب یعنی اینکه بدانید اصلا چه کسی مخاطب شماست! در بخشهای بعدی درباره افزایش فالور نیز با شما صحبت خواهیم کرد. بازاریابی شبکههای اجتماعی باید مورد پسند جامعه هدف شما قرار بگیرد و پُستهایتان باید برای آنها جذاب باشد. وقتی ندانید مخاطب شما به چه چیزی علاقه دارد، چطور میتوانید او را خوشحال کنید؟ در ادامه چند سوال ساده برایتان آماده کردهام که با پاسخ دادن به آنها میتوانید در آینده از رقیبانتان جلو بیفتید.
- چه کسانی از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند؟
- چه کسانی در آینده میتوانند جامعه هدف شما قرار بگیرند؟
- در چه رده سنی قرار دارند و جنسیت آنها بیشتر کدام است؟
- به چه چیزهایی علاقه دارند؟
- اطلاعات مورد نیاز آنها کدام است؟
- از چه محتوایی بیشتر خوششان میآید؟
ویژگیهای مخاطبم را از کجا بفهمم؟
با راهنمایی ایران وب می توانید صفحه خودتان را بسازید:
- اگر یک شرکت منسجم هستید، میتوانید اطلاعات مشتریان را از پایگاه داده (Data base) و یا بخش فروش بگیرید. پایگاه داده مقولۀ بسیار مهمی در کسب و کار است. اتفاقا ما یک مقاله بسیار کامل و مرتبط به نام هوش تجاری در نوین داریم.
- اگر یک کسب و کار کوچک هستید، پس خودتان باید اطلاعات مشتریانتان را داشته باشید. سعی کنید همانها را جمع و جور کنید و از دل آنها علایق مخاطبانتان را پیدا کنید. به لیست کسانی که از شما خرید میکنند و یا به محتوای شما علاقه دارند، نگاه کنید.
- اگر تازه کسب و کار خود را شروع کردهاید، بهترین منبع شناخت مخاطبان برای شما، پیج رقبایتان است. آنها را پیدا کنید و فالوئینگها، فالوورها، لایککنندگان و کسانی که برایشان کامنت میگذارند را بررسی کنید. این افراد برای کسب و کار شما مانند یک سرمایۀ گرانبها هستند.
- به صفحه آمار (Insight) اینستاگرام خود بروید و آمار خود را ببینید. آنجا میتوانید بفهمید چه تعدادی کاربر با چه سنی به صفحه اینستاگرام شما آمدهاند. جنسیتشان چیست و از کدام شهرها هستند.