املاک و مستغلات به کلیه اموال منقول و غیر منقول مستقر در یک ملک گفته میشود، که بهطور کلی از زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و آبهای زیرزمینی تشکیل شدهاست.
در اکثر مواقع، واژه املاک و مستغلات برای اشاره به خانه (مسکن) یا ساختمانی که در آن محدوده مشخص، واقع شده است، بکار میرود. واژه املاک و مستغلات همچنین، به کسبوکاری (شغلی) اشاره دارد، که در زمینه خرید، فروش، رهن و یا اجاره زمین، ساختمان و خانه فعالیت مینماید.
توسعه املاک و مستغلات
توسعهدهندگان املاک و مستغلات را نباید با شرکتهای ساختوساز اشتباه گرفت. شرکتهای توسعه املاک در عمل هماهنگی میان پیمانکاران و یا همان شرکتهای ساختوساز را، با تامینکنندگان مالی پروژه، بر عهده دارند.
در یک پروژه استاندارد ساختوساز، یک شرکت توسعه املاک و مستغلات است، که اقدام به خریداری زمین یا ملک موردنظر مینماید، شرکتهای ساختمانی، پروژه ساختوساز را انجام میدهند و شرکتهای سرمایهگذاری نیز تأمین مالی پروژه را بر عهده خواهند داشت، که توسعهدهنده املاک است، که کلیه هماهنگیها را، بر روی کاغذ انجام میدهد.
بطور کلی خرید اراضی مناسب برای ساخت و ساز، بازاریابی و ثبت قراردادهای تجاری در حوزه آغاز پروژههای ساختمانی، تنظیم برنامههای اجرایی سازندگان، ایجاد فرصتهای جدید سرمایهگذاری، کنترل و مدیریت اجرای پروژهها؛ از مراحل ابتدایی تا بهرهبرداری کامل، پذیرش ریسک سرمایهگذاری، ایجاد نوآوری و خلاقیت در اجرای پروژههای ساختمانی از مهمترین و بزرگترین وظایف توسعه دهندگان صنعت ساختمان محسوب میشود.
لویی لسر نخستین بار، در سال ۱۹۶۳ مقالهای را در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد و در آن به تشریح جایگاه توسعه دهندگان پرداخت. این رهنمودهای لسر، در راستای برنامه بلند مدت گروه توسعه دهندگان ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.
ارزیابی املاک و مستغلات
عوامل موثر در ارزش و قیمت ملک
۱- مکان
نزدیکی ملک به مکان هایی خاص قیمت ملک را بالا و نزدیکی به برخی مکان های دیگر قیمت آن را پایین می آورد. بطور مثال؛ نزدیکی به مدارس، مکان های تجاری، مساجد و سایر این گونه مکان ها قیمت ملک شما را بالا می برد. اما نزدیکی به کارخانه های شیمیایی و یا مکان های پر سرو صدا قیمت ملک را پایین می آورد.
۲- وسعت
در بیشتر مواقع، “وسعت” نقش چشم گیری در بالا و پایین شدن قیمت دارد. مثلاً اگر ملک شما رو به دریا یا باغ باشد قیمت آن بالا می رود.
۳- ارائه خدمات
ارائه ی خدماتی مانند برق، آب، گاز، تلفن، در بالا رفتن ارزش ملک تأثیر می گذارد.
۴- نوع ملک
ملک ها در انواع گوناگون وجود دارد و روی ملک تأثیر مستقیمی دارد مثلاً اگر شما ملک ۱۰۰ متری مسکونی دارید و ملک تجاری ۱۰۰ متری دیگری را در همان منطقه داشته باشید قیمت ملک تجاری بیشتر از مسکونی خواهد بود.
۵- عمر ملک
هر چه ساخت ملک جدیدتر باشد قیمت و ارزش آن نیز بیشتر می شود و هر چه عمر آن بیشتر، از ارزش آن کاسته می شود. درست مانند خرید ماشین جدید و دست دوم. ماشین جدید تا ۵ سال حداقل نیازی به خرج خاصی ندارد اما ماشین دست دوم هزینه هایی برایتان به همراه خواهد داشت.
۶- هزینه کل
هزینه ی زمین و ساخت طبق متر مربع حساب می شود و اینکه آن ملک مسکونی باشد یا تجاری؛ هزینه ی کارگران و ساخت هم حساب می شود.
۷- بازگرداندن اموال
صاحب ملک از ملک تجاری یا مسکونی خود درآمد های متفاوتی می تواند داشته باشد همچنین هزینه منطقه ها نیز با هم تفاوت دارد.
۸- نسبت بین عرضه و تقاضا
به طور مثال؛ اگر در همان منطقه ای که ملک شما وجود دارد املاک دیگری با همان خصوصیات وجود داشته باشد این امر باعث نوعی رقابت می شود که منجر به پایین آمدن قیمت ملک می شود اما اگر ملک های آن منطقه کم باشد قیمت هم بالا می رود.
۹- شرایط اقتصادی
شرایط اقتصادی در قیمت ملک تأثیر می گذارد رکود اقتصادی باعث می شود که درخواست ملک در بین مردم کم شود. بنابراین قیمت پایین می آید. برخی افراد باهوش از این فرصت ها استفاده می کنند و در زمان رکود ملک را با قیمت پایین می خرند و در شرایط بهتر می فروشند.
۱۰- شرایط سیاسی
شرایط سیاسی مانند شرایط اقتصادی ست و انواع خبرهای سیاسی در بالا و پایین شدن قیمت ها تأثیر دارد.
این نکات مهم ترین نکات درباره بازاریابی املاک و مستغلات بود که خدمت شما ارائه شد. دوستان عزیز می توانید نظرات و تجربه های خود را با ما در میان بگذارید.