اینگیجمنت ریت (نرخ تعامل در اینستاگرام) چیست؟

اینستاگرام با اینگیجمنت که به آن نرخ تعامل نیز می‌گویند نسبت بین میزان مشارکت کاربران اینستاگرام با محتوایی که تولید کرده‌اید به تعداد کل فالوئرهای شما است. پیش از آپدیت‌های اینستاگرام، اینگیجمنت به تعداد لایک و کامنت و ویو ویدیو محدود بود اما اکنون دنبال کردن هشتگ صفحه‌ی شما،تعامل در آی‌جی‌تی‌وی و استوری را نیز شامل می‌شود.

نرخ تعامل (اینگیجمنت) در اینستاگرام

چرا اینگیجمنت ریت مهمترین معیار اینستاگرام است؟

اینگیجمنت مهم‌ترین معیار در اینستاگرام مارکتینگ است. به کمک آن می‌توانید دریابید چه قدر محتوای شما برای فالوورها جذاب است. جذب مخاطب همان چیزی است که می‌تواند اهداف بازاریابی شما را محقق کند. پس از ساخت یک حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام و  افزایش بازدید از صفحه، باید تعامل با فالوئرها را بالا ببرید. محتوایی که میزان پایینی کامنت، لایک، اشتراک گذاری،دخیره‌سازی دریافت می‌کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که بازدید از سایت، آگاهی از برند و فروش‌اش افزایش یابد. نرخ اینگیجمنت میزان وفاداری فالوور نسبت به حساب کاربری را نشان می‌دهد. اینگیجمنت به تعداد فالوور بستگی ندارد بلکه بسیار با میزان علاقه و تعامل مخاطب با محتوا مرتبط است.

چه عواملی بر روی اینگیجمنت تاثیر می‌گذارند؟

برای افزایش اینگیجمنت تکنیک‌هایی وجود دارد که به طور طبیعی باعث بالا رفتن نرخ اینگیجمنت می‌شود. اما باید به خاطر داشته باشید افزایش واقعی اینگیجمنت کاری است که نیازمند حوصله و زمان است.

تعامل، رفتاری دو طرفه:

این نکته ساده بنظر می‌رسد اما همچنان بسیاری از برندها نسبت به دایرکت‌ها و کامنت‌ها بی‌تفاوت هستند یا بدتر از آن دسترسی به کامنت گذاشتن را مسدود می‌کنند. مهم نیست چقدر تعداد دایرکت‌ها و کامنت‌ها زیاد است به بازخوردهای مثبت و منفی پاسخ دهید. . افزایش تعداد کامنت‌ها توجیه مناسبی برای عدم پاسخگویی نیست. اگر پاسخ مفصل به تک تک آن‌ها مقدور نیست با فرستادن ایموجی و پاسخ کوتاه برای نظر او ارزش قائل شوید. لایک کردن کامنت، حداقل کاری است که برای کامنت‌های بیشمار می‌شود انجام داد. ابزار  Smart Inbox امکان مدیریت کامنت در تمام شبکه‌های اجتماعی بر روی یک پنل را می‌دهد. هر چه میزان بیشتری لایک، کامنت، دایرکت، اشتراک‌گذاری دریافت کنید، الگوریتم بیشتر محتوای شما را مناسب برای نشان دادن به سایر کاربران تشخیص می‌دهد و شانس راه یافتن به اکسپلورر افزایش می‌یابد.

امحتوا، فراتر از معرفی محصول:

امروزه انتظار مردم از محتوا بیشتر از معرفی محصول در اینستاگرام است. آن‌ها می‌خواهند کارمندان شرکت را بیشتر بشناسند، مراحل تولید محصول را بدانند و داستان یک کسب‌وکار را بشنوند. اینستاگرام بهترین جا برای به اشتراک گذاشتن جزییات کار با مشتریان است. با این کار مشتری احساس نزدیکی بیشتری با برند می‌کند. روز به روز بر تعداد کسب‌وکارهایی که در استوری بیشتر از سازمان خود صحبت می‌کنند افزوده می‌شود و با قابلیت پرسش و پاسخ اطلاعات بیشتری درباره خودشان در اختیار فالوئران قرار می‌دهند.

کپشن طولانی

اینستاگرام با محدودیت 2200 کارکتر، فضای مناسبی برای کپشن طولانی در اختیار کاربران قرار داده است. یکی از عوامل موثر بر الگوریتم اینستاگرام مدت زمانی است که کاربر به یک پست اختصاص می‌دهد. بنابراین هر چه میزان کپشن طولانی‌تر باشد مدت زمان بیشتری صرف خواندن آن می‌شود. عده‌ای معتقدند کاربران کپشن‌های طولانی را نمی‌خوانند که باید گفت کاربران محتوایی که جذاب نباشد را نمی‌خوانند. منظور ما این نیست که به هر قیمتی و برای هر پستی محتوای زیادی تولید کنید بلکه در ازای یک عکس بدون کپشن یا استفاده از ایموجی با کاربران حرف بزنید. محتوایی طولانی که ارزشمند باشد خوانده می‌شود.

خوش‌آمدگویی به فالوورهای جدید:

در صفحه‌ی فالوورهای جدید زیر آخرین پست آن‌ها کامنت‌های هوشمندانه بگذارید، یا در صفحه خودتان به افراد جدیدی که شما را به تازگی فالو نمودند خوش‌آمد بگویید. این کار سبب می‌شود احساس کنند دیده می‌شوند، ارزشمند هستند و شما آن‌ها را بخشی از دوستان خود می‌دانید.

انتشار عکس از چهره:

استفاده از اشخاص در عکس‌ها، به محتوای شما چهره‌ی انسانی می‌دهد. عکس‎هایی که در آن شخصی حضور دارد 38% بیشتر از سایر عکس‌ها لایک می‌شوند. مخاطبین ارتباط بیشتری با هم‌نوع خود برقرار می‌کنند بنابراین از چهره خودتان یا افراد دیگر در عکس‌ها استفاده نمایید.

30 دقیقه‌ی طلایی:

در الگوریتم اینستاگرام موفقیت یک پست بر اساس نرخ تعامل در اینستاگرام  30 دقیقه‌ی ابتدایی مشخص می‌گردد. از این فرصت برای پاسخ‌دهی به کامنت‌ها استفاده کنید. بعد از انتشار پست، موبایل‌تان را در دسترس نگه دارید و با مخاطب تعامل کنید. اگر در مدت 30 دقیقه پس از انتشار پست، 10 کامنت دریافت کردید، با جواب دادن به آن‌ها شما 20 کامنت خواهید داشت. این کار علاوه بر تاثیر مثبت بر الگوریتم اینستاگرام، مخاطبین شما را برای معاشرت مشتاق‌تر خواهد کرد.

 

تگ کردن اکانت‌های مرتبط:

تگ کردن اکانت‌هایی که با محتوا همخوانی دارند باعث افزایش reach می‌شود. شما می‌توانید محصولات، برندها یا اینفلوئنسرهایی که با حوزه کاری شما مرتبط هستند را در عکس خود تگ کنید. پست شما در صفحه‌ی اکسپلورر فالوئرهای پیج‌های تگ شده، ظاهر می‌شود. همچنین مخاطبین آنان از طریق قسمت تصاویر تگ شده به پستی که منتشر نمودید، دسترسی خواهند داشت. از تگ کردن دائمی اکانت‌ها و یا استفاده نامرتبط با محتوا بپرهیزید. زیرا مانند استفاده از هشتگ‌های تکراری یا بی‌ربط، اینستاگرام پست شما را اسپم خواهد کرد.

 

اینگیجمنت بر اساس فالوور:

از مرسوم‌ترین راه‌ها جمع تعداد لایک و کامنت‌های یک اکانت و نسبت آن با تعداد فالوئرها است که در انتها در عدد 100 ضرب می‌شود. نکته مثبت این فرمول عمومی بودن داده‌های آن است که کار مقایسه اکانت‌ها را ساده می‌کند. زیرا دسترسی به میزان فالوور، لایک و کامنت برای هر اکانت عمو9می(public) عملی است. اگر می‌خواهید میزان اینگیجمنت خود را با صفحات رقیب مقایسه کنید این روش بهترین انتخاب برای سنجش است.

اینگیجمنت بر اساس ایمپرشن:

در این فرمول محاسبه اینگیجمنت از طریق تجمیع تعداد لایک و کامنت و تقسیم بر میزان ایمپرشن انجام می‌گیرد و مانند شیوه‌ی قبلی در 100 ضرب می‌شود. این روش دقیق‌تر از حالت قبلی است زیرا بر اساس تعداد دفعاتی که پست‌ها بازدید شده صورت می‌گیرد نه بر اساس میزان فالوور. در واقع در این شیوه در می‌یابید چه تعداد از افرادی که پست را دیده‌اند با آن تعامل برقرار کرده‌اند. بنابراین فرمول دقیق‌تری است. بدیهی است برای استفاده از این راه باید به میزان ایمپرشن اکانت دسترسی داشت و قادر به مقایسه با سایر اکانت‌ها نخواهید بود.

نرخ تعامل در اینستاگرام با لحاظ کردن میزان ذخیره شدن:

در این شیوه که بر اساس ایمپرشن است جمع تعداد لایک، کامنت و دخیره شدن پست‌ تقسیم بر ایمپرشن به دست می‌آید و در 100 ضرب می‌شود. نتیجه این راه با راه قبلی چندان نیست چون عموما تعداد لایک و کامنت بیش از دخیره کردن است. اما در نظر گرفتن تعداد ذخیره شدن دقت بیشتری در محاسبه اینگیجمنت می‌دهد.

متاسفانه شیوه دقیق و شاخصی برای اینگیجمنت وجود ندارد و استفاده از روش‌های مختلف به هدف شما بستگی دارد. اما ابزارهایی وجود دارد که این کار را ساده‌تر می‌کند چند نمونه از آن‌ها را در زیر آورده‎ایم:

ابزار محاسبه اینگیجمنت خارجی و رایگان

SocialBlade

Ninjalitics

Triberr

ابزار تحلیل اینگیجمنت ایرانی و رایگان

Neolyze

ابزار محاسبه (تعامل در اینستاگرام)پولی

Hyperauditer (یکبار در ماه برای یک اکانت رایگان است)

Insight در اینستاگرام

یکی از بهترین ابزارهای رایگان که می‌تواند به بالا رفتن اینگیجمنت منجر شود Insight اینستاگرام است. بررسی آماری که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد نه تنها شناخت بیشتر فالوئرهایتان را به همراه دارد بلکه بر روی بهبود عملکرد شما نیز می‌تواند تاثیر بگذارد هر عدد در این بخش اطلاعات ارزشمند و مهمی را بیان می‌کند، در ادامه به توضیح هر یک از شاخص‌های آن می‌پردازیم.

اطلاعات آماری مربوط به محتوا:

در این قسمت اطلاعات آماری محتواهای تصویری یا ویدیویی در سه دسته پست، استوری و پروموشن ارائه می‌شود.

پست (Feed): اطلاعات آماری پست‌هایی که در صفحه فید منتشر شده در طول 2 سال گذشته به شما داده می‌شود. محتواها بر اساس موارد زیر قابل مقایسه با یکدیگر هستند:

Call:  بر اساس این معیار محتواها بر اساس میزان اکانتی که در راستای فراخوان عملی که داشته‌اید از گزینه تماس استفاده کرده و تلفن زده است قابل دسته‌بندی و مقایسه‌اند.

Comments: تعداد تمام کامنت‌های پست‌های 2 سال اخیر را از بیشترین به کمترین مرتب می‌کند.

Emails: تعداد ایمیل‌هایی که از طریق هر پست دریافت کرده‌اید. پست‌هایی که فراخوان عمل آن ارسال ایمیل باشد قاعدتا در صدر قرار خواهند گرفت.

Engagements: محتوا بر اساس اینگیجمنت مرتب می‌شود. اینگیجمنت اینستاگرام بر اساس کامنت، لایک و دخیره‌سازی است. به راحتی می‌توانید دریابید کدام پست‌ها بیشترین و کمترین میزان تعامل با مخاطب را داشته‌اند.

Follows: تعداد اکانت‌هایی که به واسطه هر پست شما را دنبال کرده‌اند را بیان می‌کند. این شاخص کمک می‌کند بفهمید چه پستی بیشترین فالوئر را به همراه آورده است.

Get Directions: نشان می‌دهد به واسطه هر پست چه تعداد کاربر  بخش آدرس را کلیک کرده‌اند.

Impressions: مجموع دفعاتی که کاربران هر پست را دیده‌اند. اگر یک اکانت چندین بار پست را دیده باشد. هر بار بازدید او لحاظ خواهد شد.

Likes: همان طور که روشن است بر اساس میزان لایک پست‌ها مرتب و قابل مقایسه هستند.

Profile visit: به شما می‌گوید هر پست چه میزان باعث شده کاربران از پروفایلتان بازدید کنند.

Reach: میزان کاربرانی که از پست‌ها بازدید کرده‌اند. برخلاف ایمپرشن، در این‌جا تکرار اکانت در محاسبه نقشی ندارد.

Saved: با استفاده از این شاخص بر اساس تعداد کاربرانی که پست‌ها را دخیره کرده‌اند می‌توانید محتوا را با یکدیگر مقایسه کنید.

Website Clicks: تعداد دفعاتی که بر روی لینک وبسایت داخل بیو به واسطه هر پست کلیک شده را نشان می‌دهد.

با استفاده از شاخص‌های بالا و هدفی که دنبال می‌کنید می‌توانید عملکرد پست‌ها را ارزیابی کنید و بهترین نوع محتوایی که مخاطب آن را پسندیده است را شناسایی نمایید.

استوری: یکی دیگر از انواع محتواهای اینستاگرام استوری است. اطلاعات آماری این بخش به خوبی به شما می‌گوید چه میزان فالوئرها با استوری‌هایتان ارتباط برقرار کرده‌اند، نتیجه آن می‌تواند عملکردتان را در آینده بهبود بخشد.

Reach: تعداد اکانت‌هایی که استوری شما را دیده‌اند.

Impressions: تعداد دفعاتی که استوری شما دیده شده، این بخش مشابه با ایمپرشن در بخش پست است.

Forward  : تعداد دفعاتی که کاربران استوری را رد کرده‌اند را به ما می‌گوید.

Backward: تعداد دفعاتی که کاربر بر روی استوری شما ضربه‌ می‌زند تا استوری قبلی را تماشا کند را نشان می‌دهد.

Replies : تعداد پیام‌هایی که یک استوری دریافت کرده است را بیان می‌کند.

Next Story: این شاخص به ما تعداد دفعاتی که فالوئرها استوری‌ را رد کرده تا استوری اکانت دیگری را ببینند نشان می‌دهد.

Exit: تعداد دفعاتی که کاربر از استوری ما خارج شده تا به صفحه فید برگردد را نشان می‌دهد.

این بخش به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه نوع محتوایی بهترین گزینه برای به اشتراک گذاشتن در استوری است. برای مثال فوروارد کردن یک استوری نشان می‌دهد که برای مخاطب جذاب نبوده است، برعکس Backwardکردن نشان از جالب بودن استوری برای مخاطب دارد. Next نشان می‌دهد استوری‌ها طولانی، تکراری یا کسل‌کننده بوده‌اند. Reply زیاد بیانگر این است که موضوع استوری چنان برای مخاطب جذاب بوده که او با شما ارتباط برقرار کرده است.

Promotions: این قسمت آمار مربوط به تبلیغاتی پولی شرکت اینستاگرام را نشان می‌دهد.

این اطلاعات شامل: میزان بازدید از پروفایل، Impression، Reach و اینگیجمنت است همچنین اطلاعات جمعیت‎شناختی مخاطبین نظیر سن، جنس و موقعیت جغرافیایی را در اختیار قرار می‌دهد.