ما در این بلوک یادگیری، میخواهیم با زبانی ساده و برای کسانی که هنوز در ابتدای مسیر دیجیتال مارکتینگ هستند، مروری کلی بر مباحث پایهای این مهارت داشته باشیم. هر جلسه به یکی از گامهای لازم برای تدوین یک استراتژی موفق برای دیجیتالمارکتینگ میپردازیم. در این جلسه که جلسه اول است، میخواهیم درباره مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ و اهمیت حضور در دنیای دیجیتال و فضای آنلاین صحبت کنیم؛ موضوعی که اهمیتش دیگر برای هیچ کسبوکاری پنهان نمانده است.
اگر شما هم در ابتدای مسیر یادگیری دیجیتالمارکتینگ هستید، میتوانید با عضویت در این بلوک یادگیری، از برگزاری هر جلسه مطلع شوید و به صورت کاملا رایگان، این مهارت کاربردی دنیای امروز را کسب کنید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش های مختلف از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو)، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … می شود.
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت 5% افزایش داشته است و تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب و کار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر می شود.
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال
هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آنها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت میگیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روشهای سنتی دارای برتری نسبی هستند.
چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شدهاند، عبارتند از:
- بهصرفه بودن
- انعطاف پذیر بودن استراتژیها
- قابل گسترش بودن
- امکان پیشبرد همزمان تلاشها در چندین رسانه
- تعاملی بودن این شیوه بازاریابی
- قابل ردیابی بودن
- قدرتمند بودن
اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ در دنیای بازاریابی امروز
شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشیهای موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری میکنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعهی روزنامهها و مجلات قرار میدهید؟
اگر اعداد بالا تفاوت قابل توجهی با هم داشتند، شما تنها نیستید. در واقع در سال 2016، زمان روزانهای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شدهی او برای رسانههای آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامهها و …) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانههای آنلاین به مراتب بیشتر است. (سال گذشته سایت Youtube اعلام کرد که دوم سوم کاربران آن هنگام تماشای تلویزیون همزمان به تماشای ویدئوهای این سایت میپردازند.)
با این تفاسیر، اگر حضور کسبوکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانههای آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمتهای سرسامآور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجههای کلان هستند، این قاعده برای کسبوکارهای کوچک به مراتب مهمتر است.
اهمیت دنیای دیجیتال به روایت آمار و ارقام
طبق آمار، تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹، ۴.۴۸ میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت در دنیا وجود دارند و این عدد، ۵۸ درصد از جمعیت جهان را شامل میشود. چین، هند و آمریکا در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفتهاند.
امروزه جهان بدون اینترنت حتی قابل تصور هم نیست. اتصال میلیاردها نفر به یکدیگر در سراسر جهان، ستون اصلی دنیای ارتباطات مدرن است. نرخ نفوذ جمعیت جهانی به دنیای آنلاین ۵۷ درصد است که آمریکای شمالی و اروپای شمالی با میزان نفوذ ۹۵ درصدی، در این آمار رتبه اول را دارند.
از سال ۲۰۱۸، آسیا با بیش از ۲ میلیارد نفر کاربر آنلاین، از منظر آمار استفاده از اینترنت گوی سبقت را از مناطق دیگر ربوده و اروپا را با ۷۰۵ میلیون کاربر اینترنت به رده دوم رانده است. آخرین آمار کاربران اینترنت از ابتدای سال ۲۰۲۰:
• ۴.۴۷۹ میلیون کاربر فعال اینترنت
• ۴.۰۷۰ میلیون کاربر انحصاری اینترنت در موبایل
• ۳.۷۲۵ میلیون کاربر فعال شبکههای اجتماعی
• ۳.۶۶۰ میلیون کاربر فعال شبکههای اجتماعی بر روی موبایل
مزایای حضور در دنیای دیجیتال
شناخت مخاطب و هدفمندی
هسته اصلی فعالیتهای بازاریابی هر محصول/خدمت شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسبوکار از او، دقیقتر باشد، میتوان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … میتواند به توصیف دقیقتر مشتریان کمک کند. وقتی پای تبلیغات سنتی در میان است، شانس کسبوکارها برای جدا کردن مردم از مشتریان بالقوه بسیار پایین است.
اگر مخاطب آنها بانوان خانهدار 30 ساله علاقهمند به شیرینیپزی باشد، شبکههای تبلیغات دیجیتال پیام را دقیقا به همین مخاطب میرسانند اما یک بیلبورد در شهر، این پیام را به همه مردان و زنان در هر سن و سالی و با هر علاقهای نشان میدهد.