هدف از فعالیت در اینستاگرام را مشخص کنید.

برای شروع فعالیت کسب‌وکارتان در اینستاگرام، بسیار مهم است که به صورت شفاف و دقیق استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را با استراتژی بازاریابی برندتان منطبق کنید. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، لحن برند(tone of voice) و هدف از حضور در اینستاگرام از جمله اقدامات اولیه برای تدوین استراتژی است. سوالات زیر کمک می‌کند تا تعیین هدف آسان‌تر شود:

  • اینستاگرام چه امکاناتی به کسب‌وکار شما می‌دهد که سایر شبکه‌های اجتماعی قادر به فراهم کردن آن‌ها نیستند؟
  • کدام دسته از مخاطبین هدف شما در اینستاگرام فعالیت می‌کنند؟ قصد دارید چه کسانی را در اینستاگرام مورد هدف قرار دهید؟
  • چگونه اینستاگرام بین سایر شبکه‌های اجتماعی که برند شما استفاده می‌کند، نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند؟
  • چرا فکر می‌کنید اینستاگرام گزینه مناسبی برای برند شما است؟
  • دانش مرتبط با حرفه‌تان را چگونه می‌خواهید با پلتفرمی مثل اینستاگرام به مخاطب عرضه کنید؟

پاسخ به این سوالات برای هر کسب‌وکاری متفاوت است و با توجه به اقتضائات خود باید به آن‌ها جواب دهد. این پرسش‌ها کمک می‌کنند تا یک دید کلی به فعالیت در اینستاگرام دست یابید و با درک این «چرا» قصد فعالیت در اینستاگرام دارید می‌توانید استراتژی موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

چند نمونه از اهداف حضور در اینستاگرام برای کسب‌وکارها به قرار زیر است:

  • افزایش فروش
  • آگاهی از برند
  • خلق ارتباط با کاربران
  • ارتباط با اینفلوئنسرها
  • افزایش ترافیک سایت اینستاگرام یک پلتفرم تصویر محور است، بنابراین بسیاری از برندها برای نمایش محصولات خود از آن استفاده می‌کنند. برای مثال«گل من» که خدمات فروش اینترنتی گل انجام می‌دهد با عکس‌های جذاب سعی می‌کند دسته‌گل‌های متنوع خود را به نمایش بگذارد. اقدامات دیگر برای کسب‌وکار مشابه با آن در اینستاگرام می‌تواند تهیه ویدیو آموزشی گل‌آرایی در آی‌جی‌تی‌وی باشد یا در قسمت استوری معرفی گل‌‌ در هر فصل و توضیحات مختصری درباره گونه، ریشه نام، رنگ‌بندی و سایر ویژگی‌های آن باشد. . Bloomon یک استدیو گل‌آرایی هلندی است که محتوای مشابه را تولید می‌کند. تمام این فعالیت‌ها در راستای در معرض دید قرار دادن محصول است.

    شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مناسبی انتخاب کنید.

    زمانی که هدف خود را به طور شفاف تعیین کردید، باید معیارهایی که با آن نتیجه کار را بسنجید را مشخص سازید. در این مرحله باید به  KPIهای خود فکر کنید. برای اینستاگرام معیارهای مختلفی وجود دارد، اما تمام آن‌ها برای کسب‌وکارها مورد نیاز نیستند. با تعیین هدف شما خواهید فهمید کدام معیارها برای‌تان مناسب است و باید آن‌ها را رصد کنید و چه شاخص‌هایی قابل چشم‌پوشی هستند.

     معیارهای مورد بررسی در اینستاگرام به هدف کلی شما از اینستاگرام مارکتینگ بستگی دارد.

     برای نمونه هدف کلی شما از حضور در اینستاگرام افزایش آگاهی از برندتان است و می‌خواهد افراد بیشتری با نام‌تان آشنا شوند، در نتیجه KPI باید بر آن تمرکز کنید reach و Impression خواهد و شاخص نشان‌دهنده میزان کلیک لینک در بیو به شما کمکی نمی‌کند. بدون علم به شاخص‌های کلیدی عملکرد و تحلیل آن، نمی‌توانید میزان اثربخشی تاکتیک‌های مورد استفاده‌تان را بسنجید.

    رقیبان خود را رصد کنید.

    • نرخ تعامل (اینگیجمنت) آنان چقدر است؟
    • آیا آنان به کامنت‌ها پاسخ می‌دهند؟
    • معمولا فالووران آن‌ها چه سوالاتی می‌پرسند؟
    • از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند؟
    • عمدتا چه نوع محتواهایی منتشر می‌کنند؟
    • از چه فراخوان عمل‌هایی (CTA) استفاده می‌کنند؟

    بهترین و بزرگترین رقبا خود را رصد کنید و به چنین سوالاتی جواب دهید این کار باعث شناخت شما از اکوسیستم (فضا) می‌شود. در می‌یابید چه استراتژی نتیجه‌بخش است و مخاطبین اینستاگرام خود را بهتر خواهید شناخت.

     مخاطبین آنان، مخاطبین شما نیز هستند. در نتیجه نکات زیر را در نظر بگیرید:

    مخاطب خود در اینستاگرام را بشناسید.

    مخاطبین شما کسانی هستند که استراتژی مارکتینگ شما را شکل می‌دهند، پس در گام اول باید مخاطب هدف خود را شناسایی و عادات و رفتار او را بفهمید. پاسخ به سوالات زیر باعث می‌شود محتوایی موثرتری تولید کنید:

    • قصد دارید توجه چه گروهی را به خود جلب کنید؟
    • گروه مورد هدف شما چه محتوایی از کسب‌وکارتان  انتظار دارد؟
    • معمولا این گروه چه هشتگ‌هایی را جستجو می‌کنند؟ کدام اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند؟
    • به طور میانگین در چه روزهایی از هفته  و چه ساعاتی از روز آنلاین هستند؟

    پس از پاسخ به سوالات بالا باید پرسونا خود را تعریف کنید. از تیم بازاریابی خود بخواهید اطلاعات جامعی از آنان در اختیارتان قرار دهند و این اطلاعات را متناسب با استراتژی اینستاگرام‌تان ترجمه کنند. برای این کار می‌توانید با پرسونا مشتریان بالفعل خود شروع کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که ممکن است مخاطب شما در اینستاگرام با مشتری آفلاین شما متفاوت باشد. برای دوری از این اشتباه بهتر است از اطلاعات دموگرافیک(جمعیت شناختی) که insight اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده نمایید.

    بررسی موشکافانه Insight اینستاگرام

    Insight به طور کامل در جلسه گذشته توضیح داده شده است، اما برای فهم بهتر بخش Audience را مرور کوتاهی می‌کنیم. در این قسمت سه معیار اساسی وجود دارد: جنس، سن، موقعیت جغرافیایی. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بدانید در حال حاضر چه گروهی شما را دنبال می‌کنند. اگر مشتری ایده‌آل شما مردان میان‌سال باشند در حالیکه insight اینستاگرام نشان دهد که اغلب زنان جوان شما را دنبال می‌کنند بیانگر این است که مشکلی وجود دارد. پرسونا بازاریابی عمومی شما با پرسونایی که تعریف می‌کنید باید همسو باشد.

  • بررسی موشکافانه Insight اینستاگرام

    Insight اینستاگرام به طور کامل در جلسه گذشته توضیح داده شده است، اما برای فهم بهتر بخش Audience را مرور کوتاهی می‌کنیم. در این قسمت سه معیار اساسی وجود دارد: جنس، سن، موقعیت جغرافیایی. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بدانید در حال حاضر چه گروهی شما را دنبال می‌کنند. اگر مشتری ایده‌آل شما مردان میان‌سال باشند در حالیکه insight نشان دهد که اغلب زنان جوان شما را دنبال می‌کنند بیانگر این است که مشکلی وجود دارد. پرسونا بازاریابی عمومی شما با پرسونایی که تعریف می‌کنید باید همسو باشد.