فروش در اینستاگرام برای متخصصان جوانی که تازه وارد بازار کار میشوند، دیجیتال مارکتینگ مبحث بسیار جالبی است. استفاده از رسانههای دیجیتال مانند ایمیل، ویدئو و شبکههای اجتماعی در راه تسهیل جذب مشتری بسته به عناصر فروش، جنبههای مختلفی دارد. گاهی اوقات موفقیت در فروش، به شدت به تاکتیکها و استراتژیهای خاص بازاریابی دیجیتال متکی است و اگر به دنبال آن هستید، داشتن برخی مهارتها، دانش و تجربه خاص در این زمینه به شما کمک میکند.
در اینجا به برخی اصول اساسی که لازم است برای حرفهای شدن در زمینه فروش با بازاریابی دیجیتال بدانید خواهیم پرداخت.
چگونگی شروع فروش با بازاریابی دیجیتال
با مفهوم سفر مشتری آشنا شوید
مفهوم سفر مشتری در مبحث فروش در اینستاگرام دارای اهمیت زیادی است. سفر مشتری بالقوه از آشنایی با محصول یا خدمات شما شروع میشود و طی مراحل این سفر پیشرفت کرده تا در نهایت به خرید منجر شود. این بازه به سه مرحله آگاهی، بررسی و تصمیمگیری تقسیم میشود.
بازاریابی دیجیتال به تسهیل مراحل این فرآیند کمک میکند. رسانهها مانند موتورهای جستجو، ایمیل و شبکههای اجتماعی همه در سه مرحله ذکر شده نقش دارند. اگر میخواهید نحوه استفاده از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را بدانید و از آن استفاده کنید باید مفاهیم گوناگون مرتبط با این موضوع را یاد بگیرید و به کار برید.
سعی کنید به بهترین شکل ممکن با هر مرحله از سفر مشتری آشنا شوید و درکی نسبت به بهترین شیوههای پیشرفت این فرآیند پیدا کنید. به عنوان مثال باید بدانید در مرحله آگاهی، چطور باید به وسیله پستهای بلاگ، فیلمها و یا اینفوگرافیکها توجه مخاطب خود را جلب کنید.
کمک به متقاضیان
باید بدانید که در مرحله بررسی، چگونه با کمک کتابهای الکترونیکی، گزارشهای پژوهشی و یا وبینارها در مخاطب علاقه ایجاد کنید. و به متقاضیان کمک کنید در مرحله تصمیمگیری با مطالبی مانند مطالعات موردی و به اعتبار گواهینامههای مربوط به محصول یا خدمات، نسبت به برند متعهد شوند.
سفر مشتری سنگ بنای بازاریابی دیجیتال است. اگر به حرفه فروش با بازاریابی دیجیتال علاقهمندید، درک این مفهوم، بهترین نقطه برای شروع است.
از جمله بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال قابلیت منحصربهفرد ردیابی نتایج آن است. به این معنی که به منابعی دسترسی دارید که تصویر روشنی از بازگشت سرمایه (ROI) حاصل از تلاشهای بازاریابی شما ارائه میدهد.
اگر به شغل فروش در اینستاگرام یا بازاریابی علاقه دارید، دانستن روشهای مختلف تجزیهوتحلیل، معیارها و پلتفرمهای مورد استفاده به شما و آگاهیتان در این زمینه کمک میکند. اما اینکه بدانید آن ابزار و استراتژیها چه هستند به تنهایی کافی نیست. شما باید یاد بگیرید دادههایی که از طریق این ابزار جمعآوری میکنید چگونه بهکارتان میآیند.
تقریبا هر کسی میتواند با استفاده از یک نرمافزار تجزیهوتحلیل، نتایج قابل اندازهگیری یک کمپین را بهدست آورد اما بخش مهم این کار، تبدیل این اطلاعات به اهداف قابل دسترسی، راهحلهای عملی و قدمهای بعدی قابل اجرا در راه پیشرفت است.
بخشی از این فرآیند، درک این موضوع است که کدام جنبه از دادهها را برای گزارش میخواهید. این کار به شما کمک میکند دریابید که چگونه میتوان گزارشها را بر اساس عواملی مانند ترافیک وب بهوسیله منابع اصلی و یا اولین کانورژن به وسیله یک مخاطب پیکربندی کنید. اگر به حرفه فروش در اینستاگرام یا بازاریابی دیجیتال علاقهمندید، این موضوع به شما کمک میکند تا با انواع گزارشهایی که میتوانید ایجاد کنید و نتایجی که از آنها بهدست میآورید آشنا شوید و با کمک آنها در مسیر درست این کار قرار بگیرید.
حضور آنلاین خود را حفظ کنید
شاید توضیح واضحات بهنظر بیاید اما باید به این نکته تاکید داشت که موفقیت شما در حرفه بازاریابی دیجیتال بهشدت به حضور قوی شما در فضای آنلاین وابسته است. شما قصد دارید شرکتها را متقاعد کنید که در زمینه مدیریت بازاریابی آنلاین و فروش قادرید به آنها کمک کنید. اگر هویت آنلاین نداشته باشید، نمیتوانید در این راه رو به پیشرفت قدم بردارید.
اطمینان یابید از پروفایل شبکههای اجتماعی خود بهدرستی استفاده میکنید. بهتر است یک بلاگ فعال داشته باشید تا نشان دهد که شما به این زمینه علاقه دارید و بهطور مداوم در آن فعالیت میکنید. و اگر واقعا میخواهید در این کار برجسته باشید، وبسایت شخصی ایجاد کنید که عناصر گوناگون حضور دیجیتال شما را یکپارچه کند و بین آنها پیوند برقرار نماید.
نکته مهم دیگر یقین داشتن از این موضوع است که کارفرماهای مختلف میتوانند بهراحتی شما را در اینترنت پیدا کنند و چند نمونه از کارهای خود را در معرض دید بگذارید تا کنجکاوی و علاقه آنها را برانگیزد. این که موفقیت در رزومه شما باشد نکته دیگری است اما نمایش دادن موفقیت بهصورت آنلاین، بسیار جذاب و موثر است.
به دنبال گواهینامههای مختلف بازاریابی دیجیتال باشید
پیگیری و کسب گواهینامههای مرتبط با کار در هر زمینهای برای افراد جویای کار مفید و موثر است و بازاریابی دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است تحصیلات شما بهطور مستقیم باعث جذبتان در بازار کار بازاریابی دیجیتال نشود. اگر مورد شما اینگونه بود، گرفتن چند گواهی معتبر مرتبط با بازاریابی دیجیتال کمک بزرگی به رزومه شما خواهد کرد. آنگاه جلب توجه کارفرمایان با شروع حرفهای کار شما در این زمینه همزمان خواهد شد. اینگونه دورههای آموزشی را میتوان بهطور رایگان پیدا کرد و از لحاظ زمانی انعطافپذیر، گذراند.