اما آیا دیجیتال مارکتینگ تنها محدود به سایت و شبکههای اجتماعی میشود؟ قطعاً نه!متاسفانه اکثر مردم تعریف درستی در مورد دیجیتال مارکتینگ (و ایضاً شرکت ایران وب) ندارند! دیجیتال مارکتینگ مثل منظومهای از کهکشان بزرگ مارکتینگ است که سیارههای موجود در آن، هر کدام برای خود دنیایی بزرگ و منحصربفرد دارند!
آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نکاتی که باید بدانید؟؟؟
اما آیا دیجیتال مارکتینگ تنها محدود به سایت و شبکههای اجتماعی میشود؟ قطعاً نه!متاسفانه اکثر مردم تعریف درستی در مورد دیجیتال مارکتینگ (و ایضاً شرکت ایران وب) ندارند! دیجیتال مارکتینگ مثل منظومهای از کهکشان بزرگ مارکتینگ است که سیارههای موجود در آن، هر کدام برای خود دنیایی بزرگ و منحصربفرد دارند!
ما اعتقاد داریم سفر در این منظومه میتواند به رشد و متحول شدن کسبوکارتان بیانجامد به شرطی که الفبای دیجیتال مارکتینگ را خوب یاد بگیرید و یک نقشه راه مناسب در اختیار باشید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کرد؟
بازاریابی دیجیتال یعنی اینکه ما از طریق کانالهای دیجیتالی مختلف مثل صفحه نتایج جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل، تبلیغات گوگل و وبلاگ… محصول (یا خدمات) خودمان تبلیغ و ارائه کنیم.که شرکت ایران وب ارتباط خوبی با این موضوع برقرار کرده است
بزرگترین مزیت استفاده از کانالهای دیجیتال و هم چنین تفاوت آن با روش سنتی بازاریابی داشتن «قدرت کنترل بیشتر و اندازهگیری دقیق» است.
از آنجایی که ذات ابزارهای دیجیتال دقت و اندازهگیری است شما با کمک این ابزارها میتوانید اثربخشی تبلیغات خود را بسیار راحتتر اندازهگیری و تحلیل کرده و در صورت لزوم آن را بهینه کنید.
صبحت از کانال شد. حالا با هم ببینیم کانالهای دیجیتال مارکتینگ چندتا هستند و هر کدام چه ویژگی دارند؟
در ادامه با هر کدام از این کانالها بیشتر آشنا میشویم:
وبسایت مارکتینگ
وبسایت مهمترین و قدرتمندترین کانال انتشار شماست. یک پایگاه مرکزی که تمام کمپینهای دیجیتال مارکتینگ شما در نهایت به آن ختم میشود. پس باید از هر نظر عالی باشد. یعنی:
- سرعت لود صفحات آن بالا باشد.
- ظاهری زیبا و چشم نواز داشته باشد.
- کاربران از کار کردن با آن لذت ببرند.
- برای نمایش در صفحات موبایل بهینه شده باشد. (ریسپانسیو)
با یادگیری مهارت طراحی رابط کاربری (UI) میتوانید سایتهایی زیبا و درخشان بسازید که هم خودتان از آن لذت ببرید و هم کاربرانتان آن را دوست داشته باشند.
بعد از اینکه پایگاه اصلی خودتان بنا کردید حالا وقت آن است که ترافیک ورودی آن را با روشهای مختلفی که در ادامه میگوییم (مثل سئو، تولید محتوا و تبلیغات در گوگل و…) افزایش دهید.
طبیعتاً هر چقدر این ترافیک بیشتر باشد، فروشتان هم بیشتر خواهد بود.
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
میخواهید در صفحه اول نتایج گوگل حضور داشته باشید؟ پس باید به طور جدی رو سئو سایتتان سرمایهگذاری کنید!
سئو در واقع مجموعهای از دستورالعملها و تکنیکها است که ما با رعایت کردن آنها میتوانیم به گوگل کمک کنیم تا سایت ما را در کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارمان در جایگاههای بهتری قرار دهد.
اگر مردم نتوانند سایت شما در گوگل پیدا کنند تقریباً 50 درصد ورودیهای (مشتری بالقوه) خود را از دست خواهید داد! این رقم برای یک کسبوکار واقعاً فاجعه است! پس بحث سئو را جدی بگیرید.
بازاریابی محتوا
شاید در نگاه اول عبارت «بازاریابی محتوا» کمی بیمعنی و ناآشنا به نظر برسد. اما در واقع همه ما به خوبی با روند آن آشنایی هستیم.
مثلاً وقتی که در گوگل سرچ میکنیم «نقد و بررسی آیفون 11» یعنی به دنبال یک محتوای کاربردی و جذاب هستیم که به سوالاتمان در مورد این محصول جواب بدهد. قطعاً من تنها کسی نیستم که چنین چیزی را سرچ میکنم. افراد زیادی روزانه عبارتهایی مشابه این را جستجو میکنند.
به گفته ایران وب یک فروشگاه اینترنتی موبایل میتواند از این فرصت استفاده کرده و با تولید محتوا روی کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خودش که اتفاقاً تعداد سرچ بالایی در ماه دارند، ترافیک زیادی از طریق گوگل جذب کند.
پروفایل اینستاگرام خود را به گوگل بشناسانیم با این متد هم در گوگل و هم در اینستاگرام معروف خواهیم شد
تبلیغات در گوگل
احتمالاً میدانید که گوگل اکثر درآمد خود را از راه فروش تبلیغات به دست میآورد. سرویس تبلیغاتی این شرکت (معروف به گوگل اَدز) یکی از دقیقترین و هدفمندترین ابزارهای دنیای تبلیغات است!
چرا که میتواند تبلیغ شما را دقیقاً به همان کسانی نشان دهد که مشتری بالقوه شما هستند! اما چگونه؟
شما میتوانید با دادن مشخصات دموگرافیک مشتریان خود (مثل: بازه سنی، محل زندگی، علاقمندیها و جنسیت) به گوگل بگویید که تبلیغ شما را دقیقاً به چه نوع افرادی نشان دهد.
هزینه تبلیغات در گوگل هم به صورت کلیکی محاسبه میشود. یعنی به ازای هر کاربری که با کلیک کردن روی تبلیغ، وارد سایت شما شده باشد از شارژ حساب گوگل ادزتان مبلغی کم میشود.
این مبلغ ارتباطی مستقیمی با کیفیت تبلیغ شما، میزان اقبال کاربران از آن و مبلغ پیشنهادی شما و رقبایتان دارد.
اگر در اینستاگرام کیفیت و وضوح تصاویر و کارای بالا تر باشد به مراتب کارایی فروشگاه بالاتر می رود
اگر اموزش کافی از اینستاگرام را ندارید میتوانید از گوگل یا سایت های مختلف راهنمایی بگیرید
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
کسی بخواهد متفاوت باشد باید به طور متوسط روزی 2 الی سه ساعت و حتی بیشتر در اینستاگرام مشغول باشد
حضور در شبکههای اجتماعی مزایایی بسیاری دارد از جمله:
- ارتباط بهتر و عمیقتر با مشتریان
- اطلاع رسانی راحتتر در مورد آخرین اخبار شرکت
- امکان برگزاری نظرسنجی و گرفتن بازخورد مستقیم
- معرفی برند به افراد بیشتر
- و…
شبکه اجتماعی اینستاگرام با شبکه های اجتماعی های دیگر خیلی متفاوت می باشد.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمیترین و در عین حال موثرترین روشهای دیجیتال مارکتنیگ است اما مثل یک شمشیر دولبه میمانند.
آخرین حرف…
احتمالاً اکنون که به پایان مقاله رسیدیم بیشتر میتوانید منظور ما از عبارت «منظومه دیجیتال مارکتینگ» را درک کنید! بله همانطور که دیدید بازاریابی دیجیتال واقعاً دنیای بسیار بزرگی دارد.
در نهایت اگر هنوز به یادگیری بازاریابی دیجیتال علاقمند هستید، میتوانید آموزشهای ایران وب را برای دیجیتال مارکتینگ novin را در آدرس novin.academy مطالعه بفرمایید و از الف تا ی بازاریابی دیجیتال را به شکلی اصولی بیاموزید تا کسبوکار خودتان (و یا حتی دیگران!) را متحول کنید!