الو آیفون راهنمای نصب و تعمیر آیفون تصویری و صوتی:

دسته ی اول آیفون های صوتی :

این سیستم که اولین نسل آیفون ها بوده،امروزه خودش به انواع مختلفی تقسیم میشه که در ادامه عرض میکنم.

اجزای سیستم آیفون های صوتی:

1.منبع تغذیه:

داخل این مدل از سیستم چون مدارات الکترونیکی وجود دارند و برای تغذیه به برق جریان مستقیم و ولتاژی در حدود 6 یا 12 ولت نیاز دارند، باید از منبع تغذیه مخصوص آیفون ها استفاده کنیم.

چون در وهله ی اول برق شهر که یک برق جریان متناوب هست رو با استفاده از یکسوکننده هایی که داره تبدیل به برق جریان مستقیم کنه و در وهله ی دوم با استفاده از ترانس های کاهنده ایی که داخلش تعبیه شده ولتاژ 220 ولت شهر رو به 6 یا 12 ولت کاهش بده.

منبع تغذیه آیفون
منبع تغذیه

2.پنل جلوی درب:

این پنل ها وظیفه ی انجام دو کار رو بر عهده دارن،اول اینکه با استفاده از شستی زنگی که روشون هست شخص مراجعه کننده بتونه زنگ داخل منزل رو به صدا در بیاره و دوم اینکه با استفاده از میکروفن و بلندگویی که داره، مکالمه ی بین شخص مراجعه کننده و شخص پاسخگو رو برقرار کنه.

انواع پنل جلوی درب
انواع پنل جلوی درب ( صوتی،تصویری،کدینگ) 

3.گوشی داخل واحد:

این وسیله مثل پنل دارای دو وظیفه هست، یکی اینکه دارای شستی درب بازکن باشه و دومی دارای میکروفن و بلندگو برای ایجاد مکالمه.
نکته ی مهم که در رابطه با گوشی های آیفون صوتی وجود داره اینه که این سیستم ها در انواع 4سیمه،5سیمه و 6سیمه در بازار موجود هستند،که هر نصاب یا برقکاری که میخواد اونارو نصب و یا عیب یابی کنه باید آشنایی کامل باهاشون داشته باشه.

گوشی آیفون داخل منزل
گوشی آیوفن داحل منزل (صوتی و تصویری)

4.قفل دربازکن:

این قفل ها در مدل های مختلفی توی بازار موجود هستند.این سیستم دارای یک فنر و یک سیم پیچ (بوبین) هست که با وصل کردن جریان برق به آن، سیم پیچ ، فنر رو مگنت میکنه و باعث کشیده شدن زنجیر و باز شدن زبانه ی قفل درب میشه.

کابل آیفون

همانطور که قبلا اشاره کردم این کابل ها در زوج های مختلف،بسته به نوع سیستم آیفون و تعداد طبقات ساختمان قابل تهیه هستند ولی در کل سطح مقطعشون تغییری نمیکنه و همان 0.6mm هست.

نحوه نصب و سربندی آیفون صوتی:

راهنمای نصب درب باز کن با الو آیفون:


نصب و سربندی این آیفون ها بستگی به چند سیمه بودنشون داره

در سیستم 4 سیمه وظیفه ی هر سیم به قرار زیر میباشد:

• سیم شماره 1 : وظیفه انتقال صدا از سمت پنل جلوی درب به گوشی داخل واحد رو به عهده داره.
• سیم شماره 2 : وظیفه انتقال صدا از سمت گوشی داخل واحد به سمت پنل جلوی درب را برعهده داره. و البته این سیم در مدار 4 سیمه بعنوان سیم تحریک قفل دربازکن نیز استفاده میشود.
• سیم شماره 3 : سیم مشترک یا به عبارت دیگه سیم منفی.که مانند سیم نول هست برای ایجاد اختلاف پتانسیل.
• سیم شماره 4 : وظیفه ارسال سیگنال زنگ از پنل به گوشیه داخل واحدو داره.

در سیستم 5 سیمه :

• سیم شماره 1 : مانند مدار 4 سیمه عمل میکند.
• سیم شماره 2 : فقط وظیفه انتقال صدا از سمت گوشی به پنل رو بر عهده داره.
• سیم شماره 3 : همان سیم منفی هست
• سیم شماره 4 : نقش سیم رفت و برگشت ولتاژ قفل بازکن رو ایفا میکنه.
• و سیم شماره 5 : وظیفه ارسال سیگنال زنگ گوشیو به دوش میکشه.

نحوه ی نصب و مداربندی آیفون های صوتی 6 سیمه:

راهنمای نصب درب باز کن با الو آیفون:

پس از نصب پنل جلوی درب و قرار دادن منبع تغذیه در جای مناسب خودش ،ابتدا ولتاژ 220 ولت شهر رو به ورودی منبع تغذیه میدیم و از  خروجیش (که معمولا 6 یا 12 ولت هست) دو رشته سیم به پنل جلوی درب برده میشود که یکی مثبت و دیگری منفی هست (همان فاز و نول در برق 220 ولت).

از دو خروجی دیگر ترانس (همون منبع تغذیه) که با علامت AC مشخص شده اند یک رشته سیم به قفل دربازکن و یک رشته سیم به گوشی داخل واحد کشیده میشود.

دسته ی دوم آیفون‌های صوتی تصویری :

این دسته از آیفون ها که به آیفون های تصویری معروف هستند و نسل نسبتاً جدید در این قسمت از برق ساختمان میباشند، تمامی کارهایی که یک سیستم آیفون صوتی انجام میدهد را انجام میدهد و تنها تفاوت توی اینه که در این سیستم ها علاوه بر ایجاد مکالمه ی صوتی، تصویر شخص مراجعه کننده نیز توسط مانیتوری که روی گوشی تعبیه شده میتواند توسط میزبان مشاهده شود.

البته چند تفاوت کوچک دیگه از نظر فنی با هم دارن که به مرور آنها میپردازیم:

◄ اول اینکه آیفون های تصویری بر خلاف آیفون های صوتی دارای یک چیپ الکترونیکی برای تغذیه گوشی های داخل واحد هستند که بورد تغذیه نام دارند. که در سیستم صوتی این وظیفه فقط گردن ترانس تغذیه بود. این بدین معنیه که در سیستم های آیفون تصویری، تغذیه گوشی داخل واحد مستقل از تغذیه پنل جلوی درب هست.

سیم قرمز رنگ به تنهایی سه وظیفه ی ارسال سیگنال زنگ، سیستم مکالمه دو طرفه و رساندن ولتاژ برای قفل دربازکن را بر عهده دارد.

  • سیم آبی به عنوان سیم منفی که برای ایجاد اختلاف پتانسیل در هر مدار ازش استفاده میشه.
  • سیم زرد که سیم برق مثبت از سمت گوشی به پنل جلوی درب هست.
  • و در آخر سیم سفید که وظیفه ی انتقال تصویر به سمت مانیتور گوشی را دارد.

نحوه نصب و سربندی آیفون های تصویری (مدار رایج در اغلب آیفون های تصویری):

در این سیستم خروجی ترانس شامل یک ترمینال 4 تایی است که روی 2 تای اولی علامت منفی و مثبت است و روی 2 تای دیگر علامت AC وجود داره. حالا برقکار باید از خروجی مثبت و منفی که دارای برق 12 ولت جریان مستقیم هست.

آیفون‌های کدینگ (کد دار یا coding)

یکی از زیر شاخه های آیفون های تصویری بحث آیفون های کددار یا به اصطلاح فنی تر کدینگ هست که مختصرا به شرح آن می‌پردازیم.

کاربرد آیفون‌های‌ کدینگ

به طور کلی سیستم کدینگ برای ساختمان‌هایی با تعداد واحدهای زیاد مثل برج‌ها و مجتمع‌ها مورد استفاده قرار میگیره ولی این دلیل نمیشه که ساختمان‌های کوچکتر نتونن ازش استفاده کنن.

(راهنمای نصب درب باز کن با الو آیفون)

پس ویژگی‌های آیفون کدینگ به ترتیب میشه :

■ وارد کردن واحد و فشردن دکمه‌ی زنگ
■ ارتباط واحدها با نگهبانی و بالعکس
■ بازکردن در با رمز توسط شخص صاحب‌خانه

طریقه نصب و راه اندازی سیستم کدینگ:

به نقل از موسسه الو آیفون سیستم کدینگ در بازار دارای برند های زیادی هست که تقریبا میشه گفت اساس کارشون یکی هست، ولی توی نحوه سربندی و اتصالات با هم یکسری تفاوت های کوچیک دارن. مثلا توی اکثر برند ها از وسیله  ایی به نام دیکودر توی این سیستم استفاده شده.

.