ندای عدالت راهنمای مهاجرت به لیتوانی

ندای عدالت موسسه ای برای لیتوانی کشوری کوچک در شمال شرقی قاره اروپا است که یکی از کشورهای حوزه شنگن محسوب شده و مهاجرت به لیتوانی می تواند کلید ورود به کشورهای پیشرفته اروپایی باشد. راه های مختلفی برای ورود به این کشور وجود دارد که بسته به شرایط متقاضیان متفاوت می باشد. یکی از مهم ترین راه های ورود به لیتوانی، اخذ ویزا و اقامت از طریق کار است. از سوی دیگر سرمایه گذاری و گاه تحصیل در این کشور راه های دیگری است که منجر به مهاجرت به لیتوانی می شود که باید با توجه به قوانین کشور در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.

ندای عدالت

شرایط ویزای همراه لیتوانی

برخلاف سیر صعودی مهاجرت به لیتوانی در سالهای اخیر، ترک تابعیت لیتوانی بعلت موضوعات گوناگون، متقاضیان بیشتری نسبت به سالهای پیشین دارد. لیتوانی سرزمینی در شمال اروپا بوده و در دو دهه اخیر به پیشرفت های بسیاری در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد و امور مربوط به آموزش دست یافته است. از جمله این موارد می توان به کاهش نرخ تورم به 2% و افزایش متوسط حقوق کارگران به دوبرابر اشاره کرد. لیتوانی همچنین دارای جاذبه های طبیعی بسیاری بوده و افراد از اقصی نقاط جهان برای بازدید از دریاچه ها و مراتع بی نظیر این کشور اروپایی، به اخذ ویزای توریستی مبادرت می ورزند. در ادامه این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است قصد داریم همراه شما به بررسی دلایل ترک تابعیت این کشور و ضوابط آن بپردازیم.

درباره پاسپورت لیتوانی

پاسپورت لیتوانی همواره از اعتبار خوبی در جهان برخوردار بوده و در دهه اخیر دائما در بین 10 پاسپورت برتر جهان جای داشته است. طبق اعلام رسمی سازمان گردشگری و سازمان حقوقی ندای عدالت  در سال 2020 پاسپورت لیتوانی با کسب امتیاز 169 در کنار کشورهای توسعه یافته ای چون کانادا، مجارستان و جمهوری چک در جایگاه پنجم جهان قرار گرفته است. لیتوانی بیش از بیست سال است که تحت استعمار هیچ سرزمینی نبوده و از سال 2004 تاکنون عضو اتحادیه اروپا می باشد؛ افراد دارای پاسپورت لیتوانی قادر خواهند بود بدون نیاز به اخذ ویزا به 122 کشور جهان از جمله فرانسه و اتریش سفر کنند. همچنین مهاجرت به 47 کشور در صورت دریافت ویزا در فرودگاه مقصد جایز بوده و تنها 29 کشور شهروندان لیتوانی را ملزم به اخذ ویزا می دانند.

روش های مناسب برای مهاجرت به لیتوانی

  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق ازدواج
  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق تحصیل
  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق تمکن مالی
  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق تبت شرکت
  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق پیوستن به خانواده
  • مهاجرت به کشور لیتوانی از طریق کار

راه های مهاجرت به لیتوانی

از جمله دیگر روش های مهاجرت نمودن به این کشور عبارتند از:

  1. مهاجرت به لیتوانی از طریق ازدواج
  2. مهاجرت به لیتوانی از طریق خرید ملک
  3. اخذ اقامت و مهاجرت به لیتوانی از طریق کار و مهاجرت کاری
  4. برنامه مهاجرت سرمایه گذاری به لیتوانی
  5. مهاجرت اعضای خانواده با هم به لیتوانی

اقامت لیتوانی

ه طور کلی در یک تعریف اولیه می توان گفت جهت اخذ اقامت لیتوانی برای اتباع خارجی در این کشور 2 نوع اقامت موقت و اقامت دائم وجود دارد. برای دستیابی به اقامت دائم این کشور که هدف غائی هر مهاجری می باشد راه های متفاوتی تعریف شده است. ابتدا متقاضی می بایست با یکی از انواع اقامت های موقت برای ورود به این کشور اقدام نماید. این نوشته توسط تیم تحقیقاتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و جهت راهنمائی شما عزیزان نگارش شده است.

انواع اقامت در لیتوانی

اقامت در لیتوانی معمولا برای 1 سال به طور اولیه و در دفعات بعدی برای 2 سال و در برخی موارد حتی برای 3 سال قابل تمدید در خاک همین کشور می باشد. 2 نوع مجوز جهت اخذ اقامت در لیتوانی وجود دارد:

  • مجوز اقامت موقت
  • مجوز اقامت دائمی

اجازه اقامت موقت این کشور برای مدت محدود و تجدید پذیر بوده که همان کارت (TRP) نامیده می شود. همچنین فرد مهاجر می تواند پس از مدت 5 سال برای کارت دائمی یا همان اقامت دائم درخواست نماید. برای به دست آوردن اقامت دائم، باید در لیتوانی برای مدت 5 سال با اجازه اقامت موقت زندگی کنند. پس از این دوره، افراد حق درخواست اقامت دائمی را تحت شرایطی با رعایت اصول مهاجرتی خواهید داشت.

اقامت از طریق ویزای سرمایه گذاری لیتوانی

امکان سرمایه گذاری در شرکت یا کسب و کار در حال اجرا وجود دارد که اجازه اقامت در لیتوانی را بدست آورند. افرادی که می خواهند وقت و پول خود را در یک کسب و کار در لیتوانی وارد نمائید، می توانند به عنوان یک خارجی اقدام نمائند. بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری خرید کل یا یک سوم بخشی از کسب و کار در این کشور است. همچنین چنین شرکتی نیازی به سپرده شدن پول زیادی برای حفظ فعالیتهای آن ندارد.

پناهندگی در لیتوانی

ساختار این مقاله با عنوان پناهندگی در لیتوانی ، با تبیین دو اصطلاح حقوقی، مهاجرتی شروع می شود که برای راهنمایی شما عزیزان می باشد. در سال 2019 لیتوانی هم به سمت کشورهایی رفت که تقاضای پناهندگی داشتند. ابتدا برای تنویر بیشتر ذهن خوانندگان مان، ما تفاوت بین پناهنده و پناهجو در ادبیات مهاجرتی را شرح می دهیم. سپس با این مقدمه، به سراغ موضوع پناهندگی در لیتوانی، شیوه اعطای آن، شرایط و رسیدگی به پناهندگی می رویم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما راهکارهای قانونی برای مهاجرت توصیه دارد.

 پناهنده و پناهجو در لیتوانی

همواره، در کاربرد متداول عمومی و حتی آکادمیک این دو اصطلاح اشتباها به جای هم استفاده می شود. بنا به تعریف کنوانسیون پناهندگان ملل متحد، پناهندگان Refugees مجبور به فرار بخاطر تهدید به بازداشت و فقدان امنیت در کشورشان هستند. Asylums پناهجویان حق جستجو، بهره مندی از امکانات سایر کشورها را بخاطر نقض حقوق بشر نسبت به خودشان دارند. در مجموع، می توان گفت که پناهجویان همان پناهندگان بالقوه هستند تا زمانیکه پرونده شان توسط UNHCR تعیین تکلیف شود اما در ایالات متحده، شخصی که درخواست پناهجویی می دهد را پناهجو Asylee گفته می شود. شخصی که درخواست حمایت می کند و برایش مجوز ورود اعطا می شود، پناهنده Refugee  نامیده می شود. نتیجه می گیریم که تفاوت بین پناهجوها و پناهندگان عمدتا شیوه ای است.

دلایل و زمینه های پناهندگی در لیتوانی

لیتوانی دارای تاریخ طولانی در پذیرش پناهجویان است. اولین درخواست پناهندگی به لیتوانی در سال 1995 تحویل داده شد،یعنی 2 سال پیش از تاسیس سیستم پناهندگی در این کشور. لیتوانی رسما در سال 1997 به کشور دریافت کننده پناهجویان تبدیل شد. حقیقت این است که لیتوانی Lithuania مقصد مطلوب و نهایی پناهجویان در اروپا نمی باشد. لیتوانی آنچنان اقتصاد قوی و فرصتهای کار و زندگی مطلوبی برای جذب پناهندگان در اختیار ندارد.