ایران وب وواژه داده محور

داده‌ها ارزشمندترین دارایی ما در عصر دیجیتال هستند. به کمک داده‌های جمع‌آوری شده از مخاطبین و اطلاعاتی که از این داده‌ها استخراج می‌کنیم، می‌شود استراتژی‌های بازاریابی را بهبود بخشید، آن‌ها را اصلاح یا تقویت کرد و در آخر بهینه‌ترین راهکار بهبود کسب و کار را در پیش گرفت.

با توجه به گسترده شدن و رشد روزافزون فعالیت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ، استفاده هم‌زمان از همه ترفندهای بازاریابی غیرممکن شده است. حتی اگر استفاده هم‌زمان از همه این ترفندها ممکن باشد نیز، پرداختن کورکورانه به تمام آن‌ها درست نیست. انتخاب یک استراتژی خوب، درست و متناسب با مخاطبین و شرایط کسب و کار، اولین قدم موفقیت است.

یک مدیر دیجیتال مارکتینگ خوب، وظیفه دارد بهترین استراتژی‌های بازاریابی را شناسایی کند و به کار بگیرد. اما چگونه می توان گفت کدام استراتژی، بهترین گزینه برای کسب و کار شما است؟ بازاریابی داده‌محور به این سوال پاسخ می‌دهد. در این پست ایران وب، قصد دارید درباره بازاریابی داده‌محور، دلایل اهمیت و مزایای آن در دنیای تبلیغات، تکنیک‌های لازم برای بازاریابی داده‌محور و مثال موفقی از اجرای آن صحبت کند.

بازاریابی داده‌محور چیست؟

برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها و ارائه بهترین محتوا و تبلیغات باید شناخت کاملی از جامعه مخاطبین خود داشته باشیم. ب داده‌های حاصل از تعامل با مشتریان و مطالعه رفتار آن‌ها، تا زمانی که تحلیل و بررسی نشوند، ارزشی ندارند. با تحلیل چنین داده‌هایی می‌توان اطلاعات ارزشمندی همچون انگیزه‌ها، خواسته‌ها و ترجیحات مشتریان را به دست آورد و از آن‌ها برای بهبود جایگاه کسب و کار استفاده کرد. بازاریابی داده‌محور از این اطلاعات برای تدوین بهترین استراتژی بهره می‌برد.

بازاریابی داده‌محور روشی برای بازاریابی است که در آن داده‌های به دست آمده از طریق تعامل با مشتریان و مطالعه رفتار آن‌ها را تحلیل می‌کنند و متوجه الویت‌ها، نیازها و ترجیحات‌شان می‌شوند. در این شیوه بازاریابی، به دنبال بهینه‌سازی و هدفمند کردن رسانه‌ها و رساندن پیام‌های مرتبط و تاثیرگذار به جامعه مخاطبین‌مان هستیم. با کمک ایران وب و اطلاعات ارزشمندی که بر محوریت داده‌ها کسب کرده‌ایم، می‌شود استراتژی‌های بازاریابی را بهبود بخشید و به ایده‌آل‌های مشتری، نزدیک‌تر شد. این شاید همان مسیری باشد که در آخر درآمد و سود ما را چند برابر می‌کند.

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری، بازاریابی و تبلیغات داده‌محور را جایگزین شیوه‌ها قدیمی بازاریابی کرده‌اند و به کمک آن در حال رشد و پیشرفت هستند. اگر تا کنون در مقابل پیوستن به جریان‌های داده‌محور مقاومت کرده‌اید و به استراتژی‌ها بازاریابی مبتنی بر داده نپرداخته‌اید، وقتش است که با آن هم‌مسیر شوید. چرا؟

چرا بازاریابی داده‌محور؟

 

هدف اصلی بازاریابی در اولین مرحله جذب مشتریان و در مرحله بعد، حفظ آن‌ها است. برای جلب مشتری و تبدیل آن‌ به مشتری دائم باید بدانیم او چه فکری می‌کند، چه می‌خواهد و در نهایت تغییر رفتار او تحت تاثیر چه فاکتورهایی ممکن است. شرکتی که بتواند به این سوال‌ها پاسخ دهد و استراتژی‌های خود را بر این اساس تدوین کند، شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

در بازاریابی داده‌محور، محتواها، تبلیغات و استراتژی باید بر اساس آنالیز رفتار، نیاز و ترجیحات مخاطبین بهینه‌سازی شوند. انتخاب بهترین محتوا و کانال تبلیغاتی، مهم‌ترین اصل در روند بهینه سازی مبتنی بر داده است. چرا که ارائه محتوا و تبلیغات شخصی‌سازی شده برای مخاطبین هدف، مسیر رسیدن به نتایج مطلوب را هموارتر می‌کند.

چرا که هر دو طرف به هدف و خواسته‌های خود می‌رسند و تجربه خوبی از این تعامل کسب خواهند کرد.

الآن متوجه شدیم که بازاریابی مبتنی بر داده و تبلیغاتداده‌محور روش‌هایی نسبتا جدید و بسیار تاثیرگذار هستند که می‌توانند بر تعداد مخاطبین و مشتریان شما تاثیر چشم‌گیر بگذارند. اما مزایا و برتری‌های این روش چیست؟ چرا باید آن را به روش‌های سنتی‌تر دیجیتال مارکتینگ ترجیح داد؟در ادامه ایران وب این مطلب را برای شما توضیح خواهد داد

۱  به حداقل رساندن اقدامات بی‌تاثیر

با دنبال کردن اصول بازاریابی و تبلیغات داده‌محور و کسب اطلاعات در مورد خواسته‌ها و ترجیحات مخاطبین، می‌شود اقدامات بی‌تاثیر، تبلیغات بی‌بازده و محتواهای غیرضروری را حذف کرد یا به حداقل رساند. این کار به شما امکان صرفه جویی در هزینه‌های جاری و میزان انرژی مصرفی نیروی انسانی را می‌دهد.

۲  هدف‌گیری دقیق

به نقل از مشاوران ایران وب تبلیغات و محتواها باید در معرض دید جامعه مخاطبین محصول یا خدمت شما قرار گیرند. ارائه این‌ها به همه افراد، تنها باعث هدررفت سرمایه و انرژی می‌شود.

مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی داده‌محور

شناسایی پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی

هزینه استفاده از هر کانال تبلیغاتی، مقداری از بودجه، زمان و انرژی شما است. به همین دلیل پیش‌برد همزمان همه کانال‌های بازاریابی، همیشه لازم و به صرفه نیست.  اما لزوما بازگشت سرمایه ‌به اندازه هزینه‌های پرداختی نخواهد بود. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

بازاریابی داده‌محور از شما می‌خواهد کانال‌های تبلیغاتی که اکثر مخاطبان و مشتریان از آنجا به سراغتان می‌آیند را پیدا کنید.

آیا تبلیغات شما بهینه است؟

ایران وب

علاوه بر این، الگوریتم‌های بهینه در ارائه تبلیغات و نوع نیازهای مشتریان دائما در حال تغییر هستند.