باتری‌های امروزی و تفاوت آن با باتری های قدیمی:

باتری های موبایل امروزی و شارژ صحیح آن ها بهتر است، خوب آنها را بشناسیم و همانند باتری های قدیمی با آنها برخود نکنیم. باتری های امروزی را لیتیوم – یونی می نامند. که در مقایسه با باتری های قدیمی نیکل – کادمیومی دارای: زمان شارژ دهی بیشتر – شارژ در سیکل های بیشتر بدون آسیب – زمان شارژگیری کمتر از ویژگی‌های بارز باتری های امروزی می باشند. اشتباهات و باورهای غلط و قدیمی را می توان بیشتر به باتری های نیکل – کادمیومی نسبت داد. که همچنان با کاربران تلفن های همراه باقی مانده است.

۱- اتصال طولانی بودن گوشی به شارژر منجر به آسیب باتری می شود!

خیلی از کاربران فکر می کنند اگر گوشی خود را طولانی مدت به شارژ بزنند، باتری صدمه می بینید و عمر آن کاهش می یابد. بارها شنیده ایم کابران می گویند دلیل خرابی گوشی شارژ زندن طولانی مدت آن خصوصاً شب تا صبح زدن به شارژ می باشد. در حالی که این باور ها نشأت گرفته از عملکرد باتری های قدیمی می باشد. گوشی های امروزی با باتری های لیتیوم – یونی به قدری هوشمند هستند که بعد از پر شدن باتری، عمل شارژ شدن آن را قطع می کنند. پس دیگر نگران وصل بودن گوشی به شارژ از شب تا صبح نباشید.

۲- شارژ ۸ ساعته باتری موبایل بعد از خرید گوشی!

یکی دیگر از باورهای غلطی که در مورد شارژ باتری وجود دارد، که نشأت گرفته از غیر مطلع بودن از عملکرد باتری های نسل جدید دارد. همان طور که اشاره کردیم، باتری‌های جدید لیتیوم – یونی می باشند. که همانند باتری های قدیمی نیاز به شارژ اولیه ۸ ساعته ندارند . شما می توانید بلافاصله بعد از خرید از آن استفاده نمایید.

 شبکه های اینترنت نسل جدید 4G , 5G شارژ بیشتری مصرف می‌کنند!

یکی از باورهای غلط و بی اساس که در مورد باتری موبایل وجود دارد این است که اینترنت نسل جدید مصرف انرژی بیشتری نسبت به اینترنت های کم سرعت دارند. که این باور کاملا اشتباه و بی دلیل می باشد.

شارژ باتری گوشی قبل از اتصال به شارژر کاملا خالی شود!

از دیگر باورهای غلطی که بسیار رایج نیز می باشد. این است که برای شارژ مجدد گوشی باید صبر کنید تا باتری به طور کامل خالی شود. بعد اقدام به شارژ دوباره آن نمایید. این مسئله در مورد باتری ‌های لیتیوم – یونی صدق نمی کند و بیشتر مربوط به باتری های نیکل – کادمیوم یا نیکل – هایبرید می باشد.

 استفاده از شارژرهای دیگر آسیبی به باتری نمی زند!

بسیار پیش آمده است، که دستانتان از شما شارژر قرز گرفته اند. بدون آن که مشخصات آن را چک کنند که آیا ظرفیتش مناسب گوشی آنها هست یا نه! در حالی که می دانیم، استفاده از شارژی غیر از شارژر اورجینال و اصلی گوشی در دراز مدت باعث افت کیفیت شارژدهی باتری خواهد شد. لذا درست است که با هر شارژی که سوکتش به گوشی ما می خورد می شود گوشی را شارژ نمود، اما اگر شارژری که استفاده می کنیم، خروجی بیشتری نسبت به شارژ گوشی داشته باشد. باعث افت کیفیت و تحلیل انرژی باتری خواهد شد. پس حدالامکان از شارژ گوشی خود با شارژهای دیگر و یا غیر استاندارد خودرای کنید. و سعی کنید همه جا شارژر خود را به همراه داشنته باشید.

فول شارژ کردن، باتری ۱۰۰٪ 

در هنگام بررسی واقعیت باتری موبایل به بسیاری از باورهای غلط برخودر می کنیم که مربوط به باتری های قدیمی می باشد. یکی از این باورها شارژ ۱۰۰٪ باتری می باشد. درصد بهینه برای شارژ باتری های امروزی رنج ۲۰ تا ۸۵ درصد می باشد. همان طور که تجربه کرده اید. ۲۰ درصد شارژ اول سریع خالی می شود و ۲۰ درصد آخر باتری به کندی شارژ می شود. این حالت را مانند اتوبوسی در نظر بگیرید که مسافر سوار می کند همانطور که می دانید. پر کردن کامل اتوبوس باعث وارد آمدن فشار به مسافران می شود. در باتری ها نیز به همین شکل می باشد.

بستن اپلیکیشن ها منجر به کاهش مصرف شارژ باتری می شود!

این باور غلط متاسفانه به طور کامل بین کاربران تلفن همراه جا افتاده است، که این مورد جزء واقعیت های باتری موبایل نمی باشد. این باور که اگر اپلیکیشن هایی که به صورت لیست در بخش “Reecent Apps” کوشی فعال هستند را موقتاً پاک کنند میزان مصرف شارز باتری گوشی آن‌ها کاهش می یابد! این یک باور کاملا غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی های موبایل است.

کار با گوشی در هنگام شارژ!  

این امر به خودی خود و تنهایی باعث خرابی باتری نمی شود. دلیل اصلی خرابی باتری گوشی به دلیل کار با آن در هنگام شارژ موارد زیر می باشد.

  • گرمای زیاد تولید شده به دلیل روشن بودن صفحه و کارکردن گوشی 
  • کارکرد گوشی و به کندی شارژ شدن باتری آن.

    آسیب دیدن باتری در شارژ با پاوربانک و لپ تاپ!

    هنگام اتصال گوشی به لپ تاپ یا پاوربانک، این دستگاه ها نقش شارژر را براری گوشی ایفا می کنند. تنها دلیل دیر شارژ شدن گوشی خروجی کم پورت آنها می باشد. خروجی کم به باتری آسیبی نمی رساند. بلکه باتری در هنگام شارژ با دستگاه یا شارژر هایی با خروجی زیاد و آمپر بالا آسیب می بینند.

    موارد مفید برای افزایش عمر باتری موبایل :

    • استفاده نکردن از شارژر بدل 
    • دفعات بیشتر شارژ باتری در طول روز 
    • دور نگه داشتن گوشی از حرارت، هوای سرد و رطوبت 
    • برداشتن گارد و محافظ هنگام شارژ باتری 
    • هر سه ماه یک بار باتری را کامل خالی نمایید