طول عمر باتری موبایل به معنای اندازه‌گیری عملکرد باتری گوشی و طول عمر آن است که با چندین روش قابل اندازه‌گیری است: زمان شارژ نگه‌داشتن گوشی با یک بار شارژ کامل کردن، تعداد میلی‌آمپر ساعت برآورد شده توسط شرکت سازنده و تعداد چرخانه‌های شارژ تا رسیدن به پایان عمر مفید باتری گوشی (عمر کلی باتری).

عوامل ساخت که روی عمر باتری موبایل تاثیر می‌گذارند عبارتند از نوع، تعداد و کیفیت سلول‌هایی که در باتری‌های گوشی‌های موبایل استفاده شده است.

به طور کلی سلامت و طول عمر باتری موبایل با گذشت زمان و به عنوان تابعی از تعداد چرخه‌های شارژ مصرف شده کاهش می‌یابد. با این حال ترفندهای برای افزایش عمر باتری گوشی وجود دارد که کاربران می‌توانند انجام دهند.

هر آن چه باید در مورد عمر باتری موبایل بدانید:

هم در باتری‌های لیتیوم یونی و هم لیتیوم پلیمری می‌توانید از مزیت تخلیه شارژ جزئی بهره‌مند شوید. یعنی شارژ گوشی را بین 20 تا 80 درصد نگهدارید تا چرخه‌های بیشتری قبل از رسیدن به پایان عمر باتری موبایل داشته باشید. باتری‌های قدیمی نظیر باتری‌های نیکل کادمیوم یا لیتیوم نیکلی فلز هیدرید از این مزیت برخوردار نبودند چون چیزی به نام حافظه شارژ داشتند که باید می‌گذاشتید تا شارژ آن به 0 درصد برسد و بعد به شارژ می‌زدید. چون فرضا اگر با 20% باتری گوشی خود را به شارژ می‌زدید دفعات بعد 20% شارژ را به عنوان 0% شارژ می‌شناخت.

از جمله راه‌های که می‌توانید عمر باتری گوشی یا تبلت خود را افزایش دهید استفاده از شارژر و کابل شارژ اصل و اورجینال می باشد. شارژر و کابل شارژهای تقلبی نه تنها ممکن است به باتری و گوشی شما صدمه بزنند بلکه حتی ممکن است موجبات آتش سوزی و انفجار را فراهم کنند که در مقاله‌ی روش صحیح شارژ باتری موبایل کاملا به آن پرداختیم.

تقسیم بندی عمر باتری موبایل

1-ترفندهایی که موجب افزایش طول عمر کلی باتری دستگاه می‌‌شوند

2-ترفندهایی موجب افزایش طول عمر باتری گوشی در هر بار شارژ کردن می‌شوند یعنی مدت زمان شارژ نگهداشتن گوشی را افزایش می‌دهند.

به عنوان کاربران گوشی‌های موبایل، همگی می‌خواهیم که باتری گوشی ما تا پایان روز دوام بیاورد. هر چه گوشی یا دستگاه شما قدیمی‌تر می‌شود قدرت شارژ نگهداشتن آن نیز کم می شود.

در واقع، میزان عمر باتری گوشی های موبایل در هر روز به دو عامل بستگی دارد: نحوه استفاده ما در آن روز خاص و نحوه استفاده ما در گذشته.

در گوشی های موبایل امروزی از باتری های لیتیوم یونی برای ذخیره انرژی استفاده می شود. در این نوع باتری، فلز و یون های لیتیوم در حین شارژ و دشارژ به الکترودها می چسبند یا از آن ها جدا می شوند و این امر باعث بسط یافتن یا کاهش یافتن فیزیکی الکترودها می گردد.

چطور عمر باتری گوشی های خود را افزایش دهیم؟

همناطور که در مقاله‌ی دلایل خرابی باتری موبایل گفتیم؛ عمر باتری موبایل محدود است و بعد از مدت زمانی باید تعویض شود. اما در ادامه چند راهکار برای افزایش عمر باتری موبایل به شما ارائه می‌دهیم که شاید بتوانیم از هزینه‌های زیاد برای تعویض باتری جلوگیری کنیم

1)کنترل تخلیه شارژ باتری

فرض بر این است که باتری های لتیوم یونی معمولی بعد از 300-500 چرخه شارژ/دشارژ تا 80% ظرفیت شارژ خود را نگه می دارند. با این حال، باتری ها به ندرت تا این سطح از عملکرد را ارائه می دهند و گاهی اوقات تنها با 100 چرخه شارژ و دشارژ ظرفیت ذخیره سازی شارژ گوشی به سطح 80% تنزل می کند.

خوشبختانه، می‌توانیم با محدود کردن میزان تخلیه شارژ باتری‌های موبایل، ظرفیت آینده آن‌ها را افزایش دهیم. از آن جایی که بیشترین تخریب باتری در طول چرخه های شارژ یا دشارژ کامل اتفاق می‌افتد بهتر است که تخلیه شارژ باتری را در هر سیکل قبل از شارژ مجدد محدود کنید (برای مثال نگذارید شارژ گوشی تان به 0% برسد بلکه درصد شارژ آن را بین 52% تا 80% نگهدارید).

2)افزایش زمان شارژ

بسیاری از گوشی‌های موبایل امروزی مجهز به قابلیت شارژ سریع هستند که کاربران را قادر می‌سازد تا به جای صرف چند ساعت، در عرض چند دقیقه گوشی خود را پرشارژ کنند. این برای زمانی که عجله داریم کارآمد است اما نباید به استفاده همیشگی از آن عادت کنیم.

3)باتری گوشی خود را در دمای مناسب نگهدارید

خوشبختانه، در اکثر نقاط ایران دما در کل سال بین 0 درجه تا 45 درجه می باشد. این دقیقا همان محدوده ای است که در آن باتری‌های لیتیوم یونی قابلیت انباشت برای حفظ ظرفیت شارژ بهینه در طولانی مدت را خواهند داشت.

در دمای زیر 0 درجه، به دلیل محدودیت در حرکات فلز و یون‌های لیتیوم از طریق حلال الکترولیت بین الکترودها، مقدار انرژی موجود در سیستم باتری کاهش می‌یابد.

در دمای بالای 45 درجه سانتی گراد، مقدار شارژ در دسترس در مقایسه با دمای پایین‌تر افزایش می یابد بنابراین در شرایط هوایی گرم‌تر قدرت باتری شما اندکی بیشتر می‌شود. با این حال در این دماها تخریب باتری نیز شتاب می‌یابد، بنابراین با گذشت زمان توانایی باتری گوشی شما برای ذخیره شارژ کاهش می‌یابد.

در نتیجه، برای به حداکثر رساندن عمر باتری باید گوشی‌های خود را به خصوص در تابستان زمانی که دمای سطح زمین ممکن است به بالاتر از 70 درجه برسد دور از نور مستقیم خورشید نگه‌دارید.